Kerhon historiikki

PRO - Turun Seniorikerhon muistelmat vuosilta 2009 – 2019

Kirjoittajat:  Matti Lindgren ja Matti Repo, valokuvat Matti Sarjovaara.

Kulunut vuosi 2019 on kerhon kymmenes kokonainen toimintavuosi. Kerho perustettiin 15.10.2009 ja oli tuolloin nimeltään Toimihenkilöunionin Senioriyhdistys TU ry /Turun Kerho.

Nimestä tuli kuitenkin hyvin nopeasti Turun Seniorikerho TU ry.

Yleistä alkuajoista

1.1.2011 tapahtuneen Ammattiliitto PRO:n perustamisen ja alkuvuodesta tapahtuneen senioriyhdistyksen nimenmuutoksen jälkeen nimemme muuttui nykyiseen muotoonsa

PRO Turun Seniorikerho.

Aikaisemmin alueellamme toimi Turun Toimihenkilöt TU ry veteraanijaos, joka lakkautettiin vuoden 2009 lopussa ja jonka tehtäviä uusi kerho tuli jatkamaan.

Vanhasta veteraanijaoksesta toimintaamme osallistuu noin 100 henkilöä.

Kerhon budjetti on varsin pieni, joten kaikki toiminta tapahtuu pääosin omakustanne periaatteella, mutta varsinkin teatterimatkoja kerho pyrki sponsoroimaan mahdollisuuksiensa mukaan.

Olemme olleet varsin liikkuvaa väkeä ja liikkumiseen on tarvittu linja-autokuljetuksia. Auton kuljettajana on toiminut Kauko Kaskinen, jolle esitämme suuret kiitokset edullisesta ja turvallisesta matkanteosta.

Kerhon puheenjohtajat

Risto Lappalainen kunniapuheenjohtaja 04.02.2016 alkaen. Puheenjohtaja vuodesta 2009 vuoteen 2016.

Matti Repo puheenjohtaja 04.02.2016 alkaen jatkaen edelleen.

Kerhon perustaminen, puheenjohtajana Risto Lappalainen

Toimikunta/hallinto

Toimikunnan jäseninä ovat toimineen Risto Lappalainen puheenjohtajana (2009 – 2016), Martti Kairi sihteerinä (2009 – 2011), taloudenhoitajana Sinikka Saarela 2009-2010, taloudenhoitajana Terttu Ruohola 2010 alkaen, sihteeri/taloudenhoitaja vuodesta 2016 alkaen, toimikunnan jäseninä Jyrki Soulas, Heikki Virtanen 2019 asti. Matti Repo sihteeri/tiedottaja 2011- 2016 ja puheenjohtaja /tiedottaja 2016 alkaen. Toimikunnan jäseninä Esko Poutanen 2017 alkaen, Matti Sarjovaara 2018 alkaen, Nils-Erik Tuominen ja Markku Hukkanen 2019 alkaen.

Toimikunnassa alusta saakka ollut Mirja Jokela menehtyi 2018.

Henkinen ryhmä

Henkinen ryhmä, johon kuuluvat hallituksen jäsenet ja siihen on ollut mahdollista osallistua muidenkin, on kokoontunut noin 8 kertaa vuodessa. Kokouksissa on suunniteltu ja käsitelty yhdistyksen toimintaan liittyviä asioita.

Kuntopiiri

Kuntopiiri on pyrkinyt tekemään kuukausittain 3 kävelyretkeä esim. Ruissalon saaressa. Toiminta on hiipunut väen vanhetessa.

Kuntoilijoita Yläneen Kuhankuonolla, keskellä istumassa puheenjohtaja Risto Lappalainen.

Laivaristeilyt

Risteilymatkoja on tehty vuosittain keväällä ja syksyllä. Osallistujia ollut noin 50 henkeä/ matka. Matkoja on tehty tasapuolisesti Viking ja Siljan laivoilla riippuen ohjelmatarjonnasta. Katselimme mm. Tohtori Kiminkisen luennon vanhenemisesta, Matin ja Tepon musiikkiesityksen, Timo Kokko Eläkkeensaajien Keskusliitosta luennoi eläkeasiaa, Helena Norokallio Kotikunnasta kertoi seniorien liikunnasta.

Teatterimatkat

Teatteria ollaan käyty katsomassa mm. Raumalla ”Tankki Täyteen”, Turun Kaupungin teatterissa ”Kvartetti”, jotka sopivat hyvin meille. Kävimme Rauman kesäteatterissa katsomassa ”Sellaista Elämä on” Juha Vainion tarinaa. Teatterissa on käyty noin kaksi kertaa vuodessa.

Kesäretket

Kesäretkiä on tehty vuosittain, joko erikseen kuten Yläneen Kaidanojan kartanoon tai teatterimatkojen yhteydessä kuten Uudessakaupungissa Raija Nokkalan taidetalo Pilvilinnassa.

Porin suunnalla vierailimme Olkiluodon ydinvoimalassa ja Vuojoen kartanossa.

Kävimme myös uudistetussa Eduskunnassa Li Anderssonin vieraana 2018.

Joulujuhlat

Kerhon joulujuhlia on vietetty vuosittain.  Juhlat on järjestetty mm. Kavalton tilalla Piikkiössä 2011, Karhulammella Paimiossa 2012 ja 2013, Ilmaristen matkailutilalla 2014, Ketarsaaren kievarissa 2015, Ravintola pohjankulmalla 2016, Ravintola KahviTellassa 2017 esiintyjinä Hymyttäret ja totiset pojat, Ravintola Kahvitellassa 2018 esiintyjinä ”Turun muijat”.

Ammattiliitto Pro Seniorit ry

Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin vuonna 2006 Erkki Heinisalo. Vuoden 2008 vuosikokouksessa valittiin puheenjohtajaksi Markku Pynnönen ja vuonna 2016 valittiin Esko Ekfors joka jatkaa puheenjohtajana edelleen.

Perustamiskokoukseen 05.10.2006 osallistuivat ja valittiin hallitukseen Risto Lappalainen varalle Sinikka Saarela.

Hallitukseen valittiin 2008 Varsinaiseksi jäseneksi Sinikka Saarela ja varalle Risto Lappalainen.

Hallitukseen valittiin 2009 varsinaiseksi jäseneksi Risto Lappalainen ja varalle Sinikka Saarela.

Hallitukseen valittiin 2010 varsinaiseksi jäseneksi Risto Lappalainen ja varalle Sinikka Saarela.

Turun kerho järjesti vuorollaan Seniori yhdistyksen vuosikokouksen 13.04.2011 Hotelli Holiday Inn:n kokoustiloissa Eerikinkatu 28, Turku.

Hallitukseen valittiin 2011 varsinaiseksi jäseneksi Risto Lappalainen ja varalle Sinikka Saarela.

Osallistuimme vuosikokoukseen 24-25.04.2012 Kuopiossa. Risto Lappalainen valittiin hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi ja varalle Matti Repo.

Vuosikokouksessa 24.04.2013 ja 09.04.2014 valittiin hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Matti Repo ja varalle Risto Lappalainen.

Vuosikokouksessa 09.04.2015 kerhoa edustivat Matti Repo ja Matti Lindgren.

Hallituksen varajäseneksi valittiin Matti Repo

10 v Juhlakokouksen 11.04.2016 osallistuivat Risto Lappalainen, Matti Repo, Terttu Ruohola, Inga Lehtinen, Esko Poutanen ja Mauri Toivonen.

Hallituksen varajäseneksi valittiin Esko Poutanen.

Vuosikokous 26.04.2017 Vesileppiksellä Leppävirralla, puheenjohtajaksi valittiin seuraavaksi 2 vuotiskaudeksi Esko Ekfors ja hallitukseen varalle Esko Poutanen.

Vuosikokouksessa 26.04.2018 Kouvolassa hallituksen varajäseneksi valittiin Esko Poutanen.

Vuosikokouksessa 08.05.2019 Oulussa kerhoa edustivat Matti Repo ja Esko Poutanen.

Esko Poutanen valittiin hallituksen varajäseneksi. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Leena Uusitalo Jyväskylästä.